-10%

Märklin 39280 - SJ, Elektrische locomotief Rc 6 (HO|AC sound)

Artikel 1 / 61
€ 399,00 € 358,95 (incl. btw)
Dit artikel is (nog) niet beschikbaar.

 

Voorbeeld: Elektrische locomotief Rc 6 van de Zweedse staatsspoorwegen (SJ). Uitvoering in zwarte basiskleurstelling met schaarstroomafnemers. Zoals in gebruik rond 2010.

Model: Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving. Vier aangedreven assen. Antislipbanden. Met de rijrichting wisselend vierpuntsfrontsein en één rood sluitsein in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Machinistencabineverlichting digitaal schakelbaar. Wanneer het frontsein aan beide zijden van de loc is uitgeschakeld, wordt aan weerszijden het rangeerlicht ingeschakeld. Talrijke verschillende lichtfuncties digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes. Gemonteerde handgrepen van kunststof en metaal. Gemonteerde achteruitkijkspiegel. Remleidingen, gestileerde schroefkoppelingen en een gestileerde schroefkoppelingen baanruimer worden meegeleverd.
Lengte over de buffers 17,7 cm

De bijbehorende set personenrijtuigen vindt u in het Märklin H0-assortiment onder artikelnummer 43788.

Grootbedrijf: Elektrische locomotie Rc6 van SJ In de eerste helft van de jaren '60 waren de Zweedse staatsspoorwegen (SJ – Statens Järnvägar) druk bezig met de vervanging van hun oude elektrische stangenlocomotieven. De Zweedse locomotiefbouwer ASEA bouwde in dat kader in 1962 zes vierassige proeflocs van de series Rb1, Rb2 en Rb3 met conventionele trapschakelingsregeling. De thyristortechniek was al beschikbaar, maar nog niet echt goed uitontwikkeld. Een proefsgewijze ombouw van de Rb1 1001 in 1965 naar een aansturing met thyristorgelijkrichters, oftewel schakelende gelijkrichters, zorgde echter voor het gewenste succes. Nu was dankzij een nauwkeurige en variabele aansturing van de motorstroom een traploze acceleratie van de loc naar de gewenste snelheid mogelijk, waarbij niet meer tussen verschillende rijmodi hoefde te worden omgeschakeld. Bovendien kon een traploze trekkrachtverhoging worden gerealiseerd, wat resulteerde in een 25 tot 30%i hogere benutting van de trekkracht. Andere voordelen waren minder slipgevaar en minder onderhoud. Uiteindelijk diende de nu Rb1T 1005 genoemde machine als voorbeeld voor de nieuwe serie Rc, die tussen 1967 en 1988 in zes series met kleine onderlinge verschillen door ASEA werd geleverd. De Rc1 1007-1026, Rc2 1027-1056 en 1067-1136, Rc3 1057-1066, evenals de Rc4 1137-1200, 1251-1256 en 1263-1322 werden uitgerust met elk vier 900 kW sterke LJH108-motoren en hadden, met uitzondering van de Rc3 1057-1066 (topsnelheid 160 km/h), een topsnelheid van 135 km/h. Ook met elk vier 900 kW sterke LJM450-motoren volgden de Rc5 1323-1382 (135 km/h) en de Rc6 1383-1422 (160 km/h), nu met nieuwe ergonomische machinistencabines met airconditioning, voorruiten van pantserglas, verbeterde thyristorgelijkrichters en rijmotoren, een boordcomputer voor het melden van storingen en grotere luchtinlaten. Alle Rc's hebben een op het onderstel geplaatste locomotiefbehuizing uitgevoerd als een gelaste, zelfdragende constructie met geribde, verstevigde zijwanden, vier ronde patrijspoorten aan de lange zijden en een deur, evenals kleine luchtroosters bij de dakrand. Onderstel en locomotiefbehuizing rusten op een wiegbalk, die op vier schroefveren en telkens twee 2-assige draaistellen in doosvormconstructie ligt. In de loop der jaren werden verschillende ombouwen en aanpassingen uitgevoerd. Door wijzigingen in de tandwieloverbrenging naar een topsnelheid van 160 km/h veranderden in de jaren ‘90 in totaal 23 Rc2’s in Rc3’s. Op dezelfde manier zijn tussen 1992 en 1995 alle exemplaren van serie Rc5 omgebouwd naar Rc6. Met de splitsing van de SJ in verschillende bedrijfstakken op 1 januari 2001 gingen alle Rc3’s en Rc6’s naar SJ AB (reizigersverkeer). De eerstgenoemde werden in 2014 allemaal verkocht, de laatstgenoemde worden tot de dag van vandaag doorgaans alleen voor reizigerstreinen ingezet. De afdeling goederenverkeer Green Cargo (GC) nam de series Rc1, Rc2 en Rc4 over. De veelal uitgerangeerde serie Rc1 is inmiddels niet meer in het bezit van Green Cargo, terwijl het grootste deel van serie Rc2 (nu omgebouwd naar Rd2) en Rc4 nog steeds voor de goederentreinen van GC worden ingezet.

Specificatie Omschrijving
Fabrikant Märklin
Artikelgroep Locomotief
Schaal H0 (1:87)
Stroomsysteem AC (Märklin-systeem ~)
Systeem Digitaal sound
Spoorwegmaatschappij SJ
Tijdperk 6
Decoder Ingebouwd, MFX+/DCC met sound
Koppeling NEM 362 met kk mechaniek
Lichtwissel LED, 3xwit/2x rood, digitaal schakelbaar
Leeftijd aanbeveling vanaf 14 jaar
© 2017 - 2024 Harlaar Modeltreinen | sitemap | rss