30-04 | Nieuw in de webshop
Esu 31162 - DB Cargo, diesellocomotief BR 232 verkeersrood (HO|AC/DCC sound)
ESU H0-diesellocomotief serie 232 303 van de DB Cargo, verkeersrood, tijdperk IV Digitale geluidslocomotief met rookgenerator en universele elektronica.
Over het model:
2-rail gelijkstroom / 3-rail wisselstroomlocomotief met universele elektronica en af fabriek gemonteerde geluids- en rookgenerator
Structuur, frame en versnellingsbakken van metaal
Geperforeerde ventilatoren in het dakgedeelte
Meerkleurige bestuurderscabine met figuur van een machinist
Meerdelige bogiehoezen met afzonderlijk aangebrachte veren
Los stuur en opstapjes, metalen buitenspiegels op de DR-uitvoering
Koppeling in linkgeleide NEM-schacht
Vijfpolige ESU-motor met twee vliegwielen
Aandrijving via cardan/wormwiel op vier assen, vier antislipbanden
LokSound V4.0 M4-decoder voor DCC-, Motorola®-, M4- en Selectrix-werking
Zelfstandig aanmelden bij centra met RailComPlus®- of mfx®-functionaliteit
PowerPack-opslagcondensator voor ononderbroken stroomvoorziening
Twee hoogwaardige luidsprekers met grote geluidscapsules voor maximaal geluidsgenot
Lastafhankelijke rookgenerator, synchroon met LokSound
Gedigitaliseerde originele geluiden van een locomotief met een 16-cilinder type 5 D 49 motor
Piepend geluid bij langzaam nemen van bochten door bochtensensor
De koplampen wisselen met de rijrichting, de koplampen op de trein kunnen worden uitgeschakeld, de grootlichtfunctie van de 3e koplamp kan worden in- en uitgeschakeld
schakelbare machinekamerverlichting
Rem vonkt bij hard remmen
Pipet voor het vullen van de rookgenerator, voorbeeldgeëtst deel om de uitlaat af te dekken, accessoires voor bufferdragers en een tweede koppeling zijn inbegrepen
Minimale begaanbare radius = 360 mm
Lengte over buffers = 239,3 mm
Naar het origineel:
In 1973 ontving de Deutsche Reichsbahn (DR) het eerste exemplaar van de serie 132 uitgerust met treinverwarming en dynamische remmen van de Sovjetfabrikant Lokomotivfabrik Voroshilowgrad.De installatie van de generator voor de treinverwarming vereiste een uitbreiding van de locomotiefcarrosserie ten opzichte van de 130 en 131 series, die alleen geschikt waren voor goederentreindienst 20.820mm.
Omdat de componenten, met uitzondering van de treinverwarming, zich al in vele 100 exemplaren hadden bewezen, bleek de nieuwe locomotief direct betrouwbaar. Als dieselelektrische locomotief voert de 132 de middelsnellopende 16-cilinder viertakt dieselmotor 16 Tsch N 26/26 (type 5 D 49), die de generator aandrijft, die op zijn beurt de zes knikarmmotoren voedt met elektriciteit. Met een vermogen van 3000 pk waren de 132 aanvankelijk de krachtigste diesellocomotieven van de DR.
Omdat de DDR een maximumsnelheid van 120 km/u had, kon de 132, die de spoorwegarbeiders simpelweg "Russisch" of "Groot-Russisch" noemden, voor alle treintypes worden gebruikt. Tot het einde van de jaren negentig en op veel trajecten tot ver in het nieuwe millennium werd het achtergrondgeluid in treinstations en op de spoordijk gedomineerd door het lage snelheidsgebabbel bij stationair draaien en het hoge fluiten onder volle belasting.
Om de kenmerkende geluiden enigszins te isoleren, rustte de DB veel locomotieven uit met nieuwe ventilatorroosters in de schuine daken en verhoogde schachten voor de driedubbele ventilatoren. Kort na de hereniging had DB grootse plannen met de Russische zesassige voertuigen. Omdat de oudste exemplaren van de West-Duitse V160-familie de 40-jarige dienst naderden en veel locomotieven in het zware programmaverkeer van de staalindustrie in het Ruhrgebied steeds meer schadegevoelig werden, verplaatste de DB de eerste 132 in 1992 naar Oberhausen.
Na aanvankelijke scepsis over de onbekende dieselelektrische techniek, raakten de machinisten in het westen al snel bevriend met de locomotieven. Daarnaast was er ook het feit dat veel voormalige DR-machinisten hun locs naar het Westen volgden. Sinds 1994 staat de serie bekend als de BR 232, de 140 km/u snelle ombouwlocomotieven worden bij DB AG geclassificeerd als de BR 234.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Esu |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | AC/DC |
Systeem | Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij | DB AG |
Tijdperk | 5 |
Lengte over buffers | 239.3 mm |
Minimale boogstraal | 358 mm |
Digitale interface | - |
Decoder | Ingebouwd, multiprotocol met sound |
Koppeling | NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek |
Lichtwissel | LED, wit/rood, digitaal schakelbaar |
Bijzonderheden | Extra lichtfuncties |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |