30-04 | Nieuw in de webshop

Esu 31162 - DB Cargo, diesellocomotief BR 232 verkeersrood (HO|AC/DCC sound)

Artikel 1 / 144 Volgende
€ 429,00 (incl. btw)
Dit artikel is (nog) niet beschikbaar.

ESU H0-diesellocomotief serie 232 303 van de DB Cargo, verkeersrood, tijdperk IV Digitale geluidslocomotief met rookgenerator en universele elektronica.  

Over het model:

     2-rail gelijkstroom / 3-rail wisselstroomlocomotief met universele elektronica en af ​​fabriek gemonteerde geluids- en rookgenerator
     Structuur, frame en versnellingsbakken van metaal
     Geperforeerde ventilatoren in het dakgedeelte
     Meerkleurige bestuurderscabine met figuur van een machinist
     Meerdelige bogiehoezen met afzonderlijk aangebrachte veren
     Los stuur en opstapjes, metalen buitenspiegels op de DR-uitvoering
     Koppeling in linkgeleide NEM-schacht
     Vijfpolige ESU-motor met twee vliegwielen
     Aandrijving via cardan/wormwiel op vier assen, vier antislipbanden
     LokSound V4.0 M4-decoder voor DCC-, Motorola®-, M4- en Selectrix-werking
     Zelfstandig aanmelden bij centra met RailComPlus®- of mfx®-functionaliteit
     PowerPack-opslagcondensator voor ononderbroken stroomvoorziening
     Twee hoogwaardige luidsprekers met grote geluidscapsules voor maximaal geluidsgenot
     Lastafhankelijke rookgenerator, synchroon met LokSound
     Gedigitaliseerde originele geluiden van een locomotief met een 16-cilinder type 5 D 49 motor
     Piepend geluid bij langzaam nemen van bochten door bochtensensor
     De koplampen wisselen met de rijrichting, de koplampen op de trein kunnen worden uitgeschakeld, de grootlichtfunctie van de 3e koplamp       kan worden in- en uitgeschakeld
     schakelbare machinekamerverlichting
     Rem vonkt bij hard remmen
     Pipet voor het vullen van de rookgenerator, voorbeeldgeëtst deel om de uitlaat af te dekken, accessoires voor bufferdragers en een tweede       koppeling zijn inbegrepen
     Minimale begaanbare radius = 360 mm
     Lengte over buffers = 239,3 mm

 

Naar het origineel:

In 1973 ontving de Deutsche Reichsbahn (DR) het eerste exemplaar van de serie 132 uitgerust met treinverwarming en dynamische remmen van de Sovjetfabrikant Lokomotivfabrik Voroshilowgrad.De installatie van de generator voor de treinverwarming vereiste een uitbreiding van de locomotiefcarrosserie ten opzichte van de 130 en 131 series, die alleen geschikt waren voor goederentreindienst 20.820mm.

 

Omdat de componenten, met uitzondering van de treinverwarming, zich al in vele 100 exemplaren hadden bewezen, bleek de nieuwe locomotief direct betrouwbaar. Als dieselelektrische locomotief voert de 132 de middelsnellopende 16-cilinder viertakt dieselmotor 16 Tsch N 26/26 (type 5 D 49), die de generator aandrijft, die op zijn beurt de zes knikarmmotoren voedt met elektriciteit. Met een vermogen van 3000 pk waren de 132 aanvankelijk de krachtigste diesellocomotieven van de DR.

 

Omdat de DDR een maximumsnelheid van 120 km/u had, kon de 132, die de spoorwegarbeiders simpelweg "Russisch" of "Groot-Russisch" noemden, voor alle treintypes worden gebruikt. Tot het einde van de jaren negentig en op veel trajecten tot ver in het nieuwe millennium werd het achtergrondgeluid in treinstations en op de spoordijk gedomineerd door het lage snelheidsgebabbel bij stationair draaien en het hoge fluiten onder volle belasting.

 

Om de kenmerkende geluiden enigszins te isoleren, rustte de DB veel locomotieven uit met nieuwe ventilatorroosters in de schuine daken en verhoogde schachten voor de driedubbele ventilatoren. Kort na de hereniging had DB grootse plannen met de Russische zesassige voertuigen. Omdat de oudste exemplaren van de West-Duitse V160-familie de 40-jarige dienst naderden en veel locomotieven in het zware programmaverkeer van de staalindustrie in het Ruhrgebied steeds meer schadegevoelig werden, verplaatste de DB de eerste 132 in 1992 naar Oberhausen.

 

Na aanvankelijke scepsis over de onbekende dieselelektrische techniek, raakten de machinisten in het westen al snel bevriend met de locomotieven. Daarnaast was er ook het feit dat veel voormalige DR-machinisten hun locs naar het Westen volgden. Sinds 1994 staat de serie bekend als de BR 232, de 140 km/u snelle ombouwlocomotieven worden bij DB AG geclassificeerd als de BR 234.

Specificatie Omschrijving
Fabrikant Esu
Artikelgroep Locomotief
Schaal H0 (1:87)
Stroomsysteem AC/DC
Systeem Digitaal sound
Spoorwegmaatschappij DB AG
Tijdperk 5
Lengte over buffers 239.3 mm
Minimale boogstraal 358 mm
Digitale interface -
Decoder Ingebouwd, multiprotocol met sound
Koppeling NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek
Lichtwissel LED, wit/rood, digitaal schakelbaar
Bijzonderheden Extra lichtfuncties
Leeftijd aanbeveling vanaf 14 jaar
© 2017 - 2023 Harlaar Modeltreinen | sitemap | rss