23-11 | Noviteit

Esu 31570 - DB, diesellocomotief V100 1063 (HO|AC/DCC sound)

Artikel 25 / 110
€ 479,00 € 469,00 (incl. btw)
Voorraad 1 stuk
Overzicht

Voorbeeld: DB ontwikkelde de eenmotorige V100 als het kleine zusje van de tweemotorige V200 voor lichte lijndiensten. Beide hadden een dieselhydraulische krachtoverbrenging gemeen. Het typeprogramma voor 1955 omvatte de V100, die met zijn ingeschoven voorkant eenvoudiger onderhoud, een veilige stop voor rangeerders en, met 1100 pk, voldoende reserves voor het nevenlijnverkeer beloofde. Het motorsysteem en de transmissie waren al getest in de serie V200.0 gebouwd vanaf 1956 en kinderziektes waren gedeeltelijk verholpen toen de zes voorserie V100's klaar waren voor testritten in 1958. Na hun voltooiing en diverse ontwerpwijzigingen begon de serieproductie met de V100 008. 364 exemplaren van de 1100 pk sterke locomotief, later aangeduid als V100.10, werden door de DB aangeschaft. Ondertussen was de Maybach MD 650 dieselmotor met 1100 pk in de V100 006 vervangen door de 1350 pk sterke twaalfcilinder MB 835 Ab motor van Mercedes. Aanvankelijk werden echter de zwakkere MB 820 Bb en MD 650 geïnstalleerd. Toen echter uit de inzet bleek dat er sterkere locomotieven nodig waren, schafte de DB vanaf 1962 nog eens 370 exemplaren van de 1350 pk-versie aan, ingedeeld als serie V100.20 (later serie 212). Deze verschilde vooral van de V100.10 (later serie 211) door de langere voorkant met een gewijzigd koelsysteem. Omdat de V100.10's vaak op hun prestatielimiet werkten, nam hun betrouwbaarheid af en daarom werd de motor vanaf 1970 op grote schaal vervangen door de krachtigere MTU-12V 652 TA10, die zijn waarde had bewezen in de V100.20's af fabriek sinds 1962. In de jaren 1980 had ongeveer een derde van de 211's de krachtigere motor. De sneeuwploegen aan de voorkant, die op ongeveer 140 van de 211 en 120 van de 212 ten minste een deel van de tijd waren gemonteerd, vielen van buitenaf op. 55 locomotieven van de 211 en 230 van de 212 waren uitgerust met push-pull en meervoudige tractiecontrole. Meer dan 150 locomotieven van beide typen die door DB buiten dienst werden gesteld, werden in Frankrijk ingezet en meer dan 50 andere in Italië. De Oostenrijkse ÖBB bestreed een tijdelijk tekort aan locomotieven met 34 211's van de serie 2048 en zette ze in tot 2004. Tegenwoordig zijn er ook talrijke 211-, 212- en 213-locomotieven te vinden op particuliere spoorwegen in Duitsland.

Model:

  •     Metalen behuizing en frame
  •     Digitaal schakelbare koppeling
  •     Situatieafhankelijk gemotoriseerd ventilator in de lange voorkant
  •     Klokankermotor met vliegwielmassa
  •     Aandrijving via cardan/wormwiel op alle vier de assen, twee tractiebanden
  •     LokSound 5-decoder voor DCC-, Motorola®-, M4- en Selectrix-bedrijf
  •     Omschakelbare rookgenerator met rookafgifte gesynchroniseerd met LokSound
  •     Onafhankelijke aanmelding bij centrale met RailComPlus®- of mfx®-functionaliteit
  •     Universele elektronica met plug-in sleper en schuifschakelaar voor omschakelen tussen tweerails- en drierailsbedrijf
  •     PowerPack opslagcondensator voor ononderbroken stroomvoorziening
  •     Hoogwaardige luidspreker met grote geluidscapsule voor maximaal geluidsplezier
  •     Gedigitaliseerde originele geluiden van een V100 met Mercedes-motor
  •     Piepend geluid door bochtsensor in langzame bochten
  •     Rijrichtingafhankelijke lichtwisseling (lampen schakelen afhankelijk van het voorbeeld na elkaar in), frontsein aan treinzijde uitschakelbaar, cabine- en bestuurderscabineverlichting
  •     Remvonken bij krachtig remmen
  •     Apart gemonteerde handrails, treden gedeeltelijk geperforeerd
  •     Filigraan roosters aan de voorkant van de V100.10/BR 211
  •     Afneembaar dak vastgehouden door magneten (Let op: Til het model niet op aan het dak!)
  •     Fijn gedetailleerde, veelkleurige cabines, machinistenfiguur
  •     Veerbelaste buffers
  •     Inclusief pipet voor het vullen van de rookgenerator
  •     Minimaal begaanbare radius = 360 mm
  •     Lengte over buffers V100.10/BR 211 = 139 mm, BR 212 = 141,4 mm

 

Specificatie Omschrijving
Fabrikant Esu
Artikelgroep Locomotief
Schaal H0 (1:87)
Stroomsysteem AC/DC
Systeem Digitaal sound
Spoorwegmaatschappij DB
Tijdperk 3
Lengte over buffers 139 mm
Minimale boogstraal 360 mm
Decoder Ingebouwd, multiprotocol, MFX met sound
Koppeling NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek
Front/sluitverlichting 3x wit/2x rood, digitaal schakelbaar
LED ja
(Binnen)verlichting extra lichtfuncties
Leeftijd aanbeveling vanaf 14 jaar
© 2017 - 2024 Harlaar Modeltreinen | sitemap | rss