18-10 | Nieuw | -10%

Märklin 39498 - ŽSR, Stoomlocomotief serie 498.1 Albatros (HO|AC sound)

Vorige Artikel 54 / 72 Volgende
€ 679,00 € 609,95 (incl. btw)
Voorraad 1 stuk

Voorbeeld: Zware sneltrein-stoomlocomotief met sleeptender serie 498.1. Uitvoering als museumlocomotief 498.104 van de Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR). Uitvoering zoals de locomotief momenteel klaar voor gebruik in thuisstation Bratislava staat.

Model: Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide licht- en geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in de ketel. 4 aangedreven assen. Antislipwielen. Locomotief en tender grotendeels van metaal. Standaard ingebouwde rookset met snelheidsafhankelijke dynamische rookuitstoot, digitaal schakelbaar. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein op de loc en tweepuntsfrontsein op de tender in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Bovenste frontsein afzonderlijk schakelbaar. Verlichte locnummerplaat op bovenste frontsein geïntegreerd en werkend. Machinistencabineverlichting digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije, warmwitte ledlampjes. Verstelbaar kortkoppelingsmechanisme tussen loc en tender. Aan de tender een door snelheid bekrachtigde kortkoppeling met NEM-schacht. Bufferhoogte op loc en tender conform NEM. Remslangen, gestileerde schroefkoppeling en een luchtreservoir voor montage op de tender worden meegeleverd. Kleinst berijdbare boogradius R2 = 437,5 mm. Lengte over de buffers ca. 29,3 cm.

Dit model is in gelijkstroomuitvoering leverbaar en heeft artikelnummer 25498 in het Trix H0-assortiment.

39498 – ČSD-stoomlocserie 498.1 "Albatros jednička“ (= eerste/hoofdalbatros) Ultramoderne constructieprincipes bepaalden de bouw en tegelijkertijd het hoogtepunt van de laatste Tsjecho-Slowaakse sneltrein-stoomlocomotieven. Tussen december 1954 en juni 1955 leverde ŠKODA 15 machines uit serie 498.1 als doorontwikkeling van de 498.0. Deze 3-cilinderlocs hadden dezelfde aandrijving en een aslast van 18,6 t en vielen op door hun gelaste hoogrendementsketel met verbrandingskamer en stalen vuurkist met hoog vermogen en overtuigende rendabiliteit. Ze konden een 600 ton zware trein met 116 km/h over een vlak traject trekken, bij een stijging van 14‰ met 30 km/h. Tot de moderne standaarduitrusting behoorden de mechanische roostertoevoer (stoker), de dubbele blaaspijp van Kylchap, een meervoudige klepregelaar type Škoda, een in de voorste dom aangebrachte waterreiniger en koppelings- en drijfstanglagers van SKF. De Witte-windleiplaten completeerden deze ranke verschijning. De volledig gesloten machinistencabine leverde vooral in de winter een bijdrage aan het comfort van het locpersoneel. Voor de heuvelige trajecten van de ČSD was de vastgelegde topsnelheid van 120 km/h voldoende, maar er konden veel hogere snelheden worden bereikt. Dit bewees de 498 106 op 27 augustus 1964 bij proefritten op de testbaan van Velim met een topsnelheid van 162 km/h. Aanvankelijk waren de locs gestationeerd in de depots van Praag, Přerov en Žiliny, maar vanaf 1960 was het depot Bratislava het thuisstation van alle machines. Dit bleef zo tot 1970, toen de elektrificatie nieuwe toepassingsgebieden creëerde. Zo reden de machines uit serie 498.1 nu ook bij de depots Nové Zámky en Plzeň. De 498 106 werd in 1978 zelfs nog gerevideerd, om de door storingen geplaagde diesellocs van serie 753 tussen Brno en Přerov te vervangen. Hij was samen met de 498 101 en 108 in Plzeň nog tot 1980 actief, toen was het voorbij. In Slowakije is de enige Albatros bewaard gebleven: de werkende museumlocomotief 498.104. Eind 2004 moest de oorspronkelijk in Bratislava opgestelde machine echter door ketelschade worden uitgerangeerd. Er volgde een jaren durende revisie met onmisbare hulp van de Albatros-club in Bratislava. Sinds begin 2006 heeft de Albatros-club de loc in bruikleen. Deze club is verantwoordelijk voor het onderhoud van de 498.104, evenals voor de exploitatie ervan en het werven van locpersoneel. De revisie werd in november 2009 afgerond en sindsdien straalt deze machtige sneltreinloc weer in de oorspronkelijke kleuren. Ketel, cilinders, machinistencabine, tender en windleiplaten in staalblauw, aandrijving en bufferbalk in rood en een witte, doorlopende streep van de loopplaat via de machinistencabine naar de tender. Ook het dak van de machinistencabines is wit.

Specificatie Omschrijving
Fabrikant Märklin
Artikelgroep Locomotief
Schaal H0 (1:87)
Stroomsysteem AC (Märklin-systeem ~)
Systeem Digitaal sound
Spoorwegmaatschappij ŽSR
Tijdperk 6
Lengte over buffers 29.3 cm
Minimale boogstraal 437,5 mm
Decoder Ingebouwd, MFX+/DCC met sound
Koppeling NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek
Lichtwissel LED, 3 punts wit/wit, digitaal schakelbaar
Leeftijd aanbeveling vanaf 14 jaar
© 2017 - 2022 Harlaar Modeltreinen | sitemap | rss