Minitrix 15784 - DRG, sneltreinbagagerijtuig SPw40ü-28 "Rheingold" (N)

Bijzonderheden: T1
Artikel 4 / 14
€ 36,95 (incl. btw)
Voorraad 1 stuk

Voorbeeld: Bagagerijtuig SPw4ü-28 "Rheingold" van de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG).

Model: Tijdperk II, met mechaniek voor kortkoppeling.
Lengte over buffers 122 mm.

  • Grootbedrijf

    De rijtuigen van de Rheingold waren tegen het einde van de twintiger jaren qua comfort van het interieur en optisch verschijningsbeeld iets heel bijzonders. Door zijn elegante kleuren (violet -ivoor) werd nog eens extra nadruk gelegd op het bijzondere van deze luxetrein. Oorspronkelijk bevond zich onder de raamdorpels, naast de aanduiding van de klasse en de richtingsborden, alleen het ronde embleem van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft. Naderhand werd hier per zijwand twee maal het opschrift "Rheingold" in de vorm van luisterrijke messing letters aangebracht. In totaal beschikte de Reichsbahn over 29 Rheingold-rijtuigen, daarvan waren 9 stuks 1e klasse rijtuigen , 17 stuks 2e klasse rijtuigen en 3 bagagerijtuigen. In elke trein werd telkens een salonrijtuig met keuken samengevoegd met een salonrijtuig van dezelfde klasse zonder keuken, waarbij de de keuken beide rijtuigen van eten en drinken voorzag. Geserveerd werd direct aan de zitplaatsen, die allemaal voorzien waren van een tafel. Naast de standaard samenstelling van 4 salonrijtuigen, richtte zich het aantal rijtuigen naar het dagelijkse aantal reizigers. In het hoofdseizoen werden bijvoorbeeld meer rijtuigparen ingezet. Pas in 1934 werd ook in 3 rijtuigen van het type SB 4ü-28 (zonder keuken) een kleine keuken ingebouwd, om ook afzonderlijke rijtuigen van de 2e klasse te kunnen voorzien van de mogelijkheid tot eten en drinken.

Specificatie Omschrijving
Fabrikant Minitrix
Artikelgroep Personenrijtuig
Schaal N (1:160)
Spoorwegmaatschappij DRG (1920-1937)
Tijdperk 2
Lengte over buffers 122 mm
Minimale boogstraal 192 mm
Koppeling NEM 355 schacht met kk mechaniek
Leeftijd aanbeveling vanaf 14 jaar
© 2017 - 2024 Harlaar Modeltreinen | sitemap | rss