ESU 31182 - Stoomlocomotief T18, 8404 Essen KPEV, Ep. I, geluid+rook, (H0|DC/AC)
OverzichtStoomlocomotief, H0, T18, 8404 Essen KPEV, groen, Ep I, bouwjaar rond 1916, LokSound, dubbele rookgarnituur, rangeerkoppeling, DC/AC
Het prototype: De bij de Stettiner Lokfabrik Vulcan ontwikkelde T18 gaat terug op het verzoek van verschillende Pruisische spoorwegdirecties om een tenderlocomotief die ten minste 90 km/u vooruit en achteruit moet kunnen halen. De T18 werd tussen 1912 en 1927 gebouwd in 462 exemplaren door verschillende fabrikanten en wordt beschouwd als de meest succesvolle tenderlocomotief voor reizigerstreinen van de Länderbahn. Hij werd gebruikt door de Deutsche Reichsbahn DR tot 1972 en door de Deutsche Bundesbahn DB tot 1974. Het symmetrische onderstel maakte even goede rijeigenschappen in beide richtingen mogelijk, en de ketel, die in zijn basiskenmerken afkomstig was van de G8, had zijn geschiktheid reeds bewezen toen met de productie van de T18 werd begonnen. Met een vermogen van 1140 pk en een maximumsnelheid van 90 km/u, verhoogd tot 100 km/u vanaf de elfde geleverde machine, werden de locomotieven ook ingezet voor lichte sneltreinen. Kort na de Tweede Wereldoorlog hervatte de Deutsche Bundesbahn DB proeven met geduwde treinen (trek-duwtreinen) om de keertijden van lokale treinen te verkorten. Daartoe werd een aantal van de 424 bij de DB overgebleven locomotieven uitgerust met een indirect push-pull treinbesturingssysteem van de firma Hagenuk. Wanneer de trein werd geduwd, zat de machinist in de stuurwagen en gaf hij de rijcommando's via een commandotoestel door aan de stoker op de locomotief, die de besturing bediende. Zodra de bestuurder remde, werd de regelaar automatisch gesloten door perslucht van de rijdende aanhanger. Later werd de omkeerinrichting bij de meeste 78.0-5's verwijderd en werden de locomotieven weer gebruikt in het lichte reizigers- en goederenvervoer. De DB trok zijn Pruisen samen in Baden-Württemberg in het begin van de jaren 1970. De Deutsche Reichsbahn van de DDR kon na de Tweede Wereldoorlog terugvallen op 53 locomotieven van serie 78. Om het zicht van de bestuurder te verbeteren, werden sommige machines in de opslagplaats van Stralsund uitgerust met kleine windschermen.
Het model: Aan de foto's is zeker te zien dat onze T18 er mooi uitziet en afhankelijk van het tijdperk verschillende lantaarns, voedingspompen, bedrading, cabinedaken en kolenbakken heeft. Wat u misschien niet meteen aan de foto's herkent, is dat de cilinderstoom een nieuwe functie is voor ESU-stoomlocomotieven. Dit ontstond in het prototype toen condensaat naar buiten werd geblazen. Aangezien het origineel niet in elke rijsituatie cilinderstoom uitstoot, gedraagt ons H0-model zich ook zo. Uiteraard kunt u deze functie naar wens aanpassen, zoals u van ESU gewend bent. Overigens, de rook die op de foto te zien is, hoefde niet te worden versterkt met een fotobewerkingsprogramma. Hoewel sommige machines bij de DB waren uitgerust met een trek-duwbesturing, reed het overgrote deel van de locomotieven altijd vóór de trein, zodat de locomotief in het station van bestemming moest worden overgeladen. Daarom leveren wij onze modellen ook met digitaal op afstand bestuurbare koppelingen. Deze werken met de universele ESU-koppeling 41000, maar ook met de Märklin®-koppeling en in de handel verkrijgbare U-koppelingen. Zoals u dat van andere ESU-tractievoertuigen kent, kunnen veel prototypische lichtfuncties worden geschakeld. Je rangeert bijvoorbeeld meestal met slechts één koplamp aan beide kanten. In het donker ondersteunen de verlichting van het onderstel en de cabine het H0-personeel bij het werk. Diep in het metalen frame werkt de krachtige klokankermotor met vliegwielmassa die, getemd door de LokSound 5 decoder, zorgt voor soepele rijeigenschappen en een prototypische trekkracht. Door de schuif te verwijderen of te bevestigen en een schakelaar in de vloer van de locomotief in te drukken, kan worden omgeschakeld tussen tweedraads- en middendraadsbedrijf.
Technische gegevens:
- Chassis, frame, waterbakken en rookkast van metaal.
- DC/AC universele elektronica
- Klokvormige armatuurmotor met vliegwielmassa
- LokSound 5 decoder voor DCC-, Motorola®-, M4- en Selectrix®-bedrijf
- Onafhankelijke registratie door RailComPlus® op naar behoren uitgeruste DCC-besturingsstations
- Onafhankelijke registratie bij Märklin®-mfx-centrales
- PowerPack opslagcondensator voor ononderbreekbare stroomvoorziening
- Geklokte dubbele rookgenerator voor sensorgestuurde rookontwikkeling en cilinderstoom synchroon met de LokSound
- Dubbele luidspreker met grote geluidscapsule voor het hoogste geluidsplezier
- Universele elektronica met insteekschuif en schakelaar voor omschakeling tussen tweedraads- en middeldraadsbedrijf
- Digitale koppelingen met afstandsbediening
- Chassisverlichting
- veerbuffers
- metalen wielen
- Geëtste platen voor zelfmontage zijn bijgevoegd
- Pipet voor het vullen van de rookgenerator is bijgesloten
- Lengte over buffers = 170,1 mm